1 maand!! - Reisverslag uit Paracatu, Brazilië van Renate Trinks - WaarBenJij.nu 1 maand!! - Reisverslag uit Paracatu, Brazilië van Renate Trinks - WaarBenJij.nu

1 maand!!

Blijf op de hoogte en volg Renate

26 Augustus 2013 | Brazilië, Paracatu

Oiii, tudo bem?

Ik ben alweer 1 maand in Brazilië, de tijd gaat nu al mega snel. Na mijn laatste verslag is er heel veel gebeurd, zoveel dat ik nu al dingen niet meer weet. Ik vergeet het telkens op te schrijven in mijn boekje en ik heb er vooral geen tijd voor. Maar wat ik me kan herinneren zal ik vertellen.

Larissa gaat niet meer naar school, want eigenlijk zou ze allang in amerika zitten. Vanwege problemen met papieren voor haar visum is het wat vertraagd en gaat ze pas begin september ergens die kant op. Omdat Larissa niet naar school hoeft en ik inmiddels weet hoe het allemaal werkt blijft ze thuis. 'S ochtends ga ik met Andressa (mijn andere gastzusje) met de bus naar school. Die al om 6.30 vertrekt!!! Gelukkig geven de brazilianen niet zoveel om hun uiterlijk op school, iedereen loopt er bij alsof ze net uit bed komen, wat meestal ook het geval is. Ontbijten doen ze hier ook niet, dus dat betekent dat ik 's ochtends alleen mijn tandenpoets en mijn schoolkleding aan doe. Ik hoef nergens over na te denken. (Als ze uitgaan geven ze wel heel veel om hun uiterlijk!!!!) Om 12.20 als de school uit is, loop ik samen met 3 klasgenootjes naar het huis van oma. Daar lunch ik en houd ik daarna siësta.

School werkt hier trouwens heel anders dan in Nederland. Hier kun je geen vakkenpakket kiezen. Ik heb alle mogelijke vakken die je maar kunt bedenken, behalve economie. In totaal zijn het er 14. Ze hebben hier ook geen toetsweken zoals we in Nederland hebben. Elke vrijdag middag hebben ze een 'grote' toets. Wat inhoud dat je van elk vak 2 of 3 vragen krijgt. Afgelopen vrijdag had ik mijn eerste toets. Scheikunde en biologie in het Portugees is best lastig. Gelukkg is voor nu de enige vraag die ik goed moet hebben mijn naam.

Ik ga nu ook naar bijeenkomsten van de Rotaract. Dat is een jongeren afdeling van de Rotary voor jongeren van 18 t/m 35 jaar. Ze doen vrijwilligerswerk, zetten zich in voor goede doelen en daar omheen is er veel gezelligheid!

Afgelopen zaterdag gingen we naar een soort bejaardentehuis. Ik weet niet precies hoe ik het moet uitleggen, maar het was voor mensen die niet helemaal normaal waren. We gingen daar op bezoek om ze op te vrolijken, zodat ze ook een bezoek zien. Toen we daar binnen kwamen werden we letterlijk met open armen ontvangen. Ze waren superblij om ons te zien! We kregen meteen allemaal knuffels en zoenen. Het was heel mooi om te zien hoe blij ze waren met ons bezoek.

Morgen ga ik naar Uberlandia, naar de federala politie om me daar te melden. Ik krijg dan als het goed is ook een braziliaanse ID-kaart :D. Ik wordt om 6.30 al opgehaald, dus ik ga nu maar snel slapen!

Boa noite

(Ik vind de reactie op mijn blog super leuk om te lezen, blijf hier mee door gaan!)


  • 26 Augustus 2013 - 05:51

    Bente :

    Heee renaat!
    Wat legal allemaal zeg! De tijd gaat inderdaad heel snel, hier ook.
    Superleuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. We gaan snel eens skypen :).
    XXXX Bente

  • 26 Augustus 2013 - 08:07

    Tara:

    Wat grappig die verschillen zo te lezen! En wat mooi dat je wat vrijwilligerswerk doet!
    Wel druk op school, 14 vakken!;-) Wil dat al een beetje met de taal?
    Veel succes & plezier in iedergeval komende maanden! Leuk om van je te lezen! Groetjes!

  • 26 Augustus 2013 - 09:01

    Margreet:

    Hoi Renate,

    Leuk weer wat van jou te lezen. Wat gaat het snel hé, ben je alweer een maand weg. Fijn dat je het leuk hebt. Geniet ervan! Voor je het weet ben je weer ons buurmeisje.groetjes!!

  • 26 Augustus 2013 - 09:04

    Kirsten:

    Hey meissie,

    Alweer een maand in Brazilie, dat gaat snel zeg.
    We vinden het nog steeds super stoer van je!
    Leuk om je blog bij te houden, zodat we een beetje kunnen lezen wat je allemaal doet.
    Je was als vrijwilliger dus een beetje een clinie clouwn, maar dan zonder rode neus? :-P
    Veel plezier en geniet van al je ervaringen.
    Kuss, Anton, Kirsten en Senn

  • 26 Augustus 2013 - 14:10

    Heleen Vd Hof:

    Hoi Renate. Hoorde van je moeder dat je het erg naar je zin hebt. Leukom te lezen hoe de verschillen zijn hier en daar. Groetjes en geniet er van

  • 26 Augustus 2013 - 19:59

    Kim :

    Jeetje Renate, wat een verhaal weer! :)

    Betekent oiii, tudo ben zoiets als hoi, alles goed? In dat geval ja hoor met ons alles goed :)
    En met jou ook zo te lezen haha. Lijkt mij ook wel wat zo uit je bed naar school, al dat gedoe 's ochtends en ach als iedereen dat doet...... ideaal. En dan 1 grote toets...... daar moet ik nog even over nadenken of dat handig is, want je moet waarschijnlijk net zoveel leren en helemaal met 14 vakken! Maar gelukkig geen economie :) Wat ontmoet jij veel mensen zo zeg met dat vrijwilligerswerk, wat super goed dat jullie dat doen. Lijkt me ook wel heel leuk!
    Je tijd daar vliegt om zo te horen met alles wat je mee maakt.

    Derk heeft een weekje vrij en is gaan varen met de boot, hij gaat er zelfs in slapen. Ben dus heel benieuwd hoe lang hij zonder mij kan ;) Maar ik moest je wel de groetjes doen.

    Van mij een dikke knuffel en tot je volgende verhaal :))
    X Kim

  • 26 Augustus 2013 - 21:40

    Joop En Ineke:

    Hai Renate,

    Wat leuk om weer een verslag van je te lezen, terwijl je zo ver weg bent. Ik was eigenlijk even bezig met wat anders, maar toen ik zag dat er een stukje van jou was moest ik dat natuurlijk eerst even lezen. Wat moet je vroeg je bed uit zeg en eet je dan helemaal niks voor dat je naar school gaat of neem je wat mee voor onderweg ? Gaat het Portugees al een beetje of kunnen ze je bij wijze van spreken verkopen waar je bij bent ? Wij hebben hier al een poos heerlijk weer, leven een beetje buiten alleen koelt het 's avonds erg af, dus niet tot half 11 buiten zitten. Verder gaat het hier zijn gangetje. Jij beleeft vast meer dan wij. Lieve meid heel veel groeten en liefs van ons. O Joop en O Ineke

  • 01 September 2013 - 10:55

    Opa En Oma Uffelte:


    Faz favor Na een week later eindelijk je brief in portugal gelezen. Opa is jaloers want als hij nu jong was geweest was hij beslist met jou meegegaan, maar misschien had je liever geen pottekijker gehad, dan was ik maar mee gegaan.je beleeft nog meer dan ome Derk destijds. Fijn dat je ons mee laat beleven wat er op je pad komt. Wij genieten hier van een jou welbekende plek, elke morgen wassen we ons in het zwembad, eten Piri-Piri, wandelen rond de berg op zoek naar Tom en kijken elke dag naar jouw foto die in een lijst in de keuken hangt.
    liefs en benieuwd naar je verdere belevenissen
    opa en oma uffelte

  • 12 September 2013 - 09:43

    Trijntje (moeder Denise):

    Renate, leuk om je verhalen te lezen!! Mooie belevenissen en wat doe je een levenservaringen op, niemand die jou dat ooit weer af kan pakken!!
    Ik wil je nog feliciteren met je verjaardag van gisteren, 18 worden in een ver land. Hoop dat je een fijne dag hebt gehad.
    Nog veel plezier en geniet overal van!!
    dikke knuffel uit Staphorst

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Paracatu

Exchange to Brazil


Recente Reisverslagen:

20 Maart 2014

IK LEEF NOG GUYS

26 November 2013

Feestjes, reisjes en een nieuwe familie!!!!!!!!!!!

19 Oktober 2013

Oriëntatieweek

12 September 2013

Verjaardag, bruiloft en meerr

26 Augustus 2013

1 maand!!
Renate

Actief sinds 14 Juli 2013
Verslag gelezen: 514
Totaal aantal bezoekers 9530

Voorgaande reizen:

27 Juli 2013 - 01 Juli 2014

Exchange to Brazil

Landen bezocht: