Oriëntatieweek - Reisverslag uit Paracatu, Brazilië van Renate Trinks - WaarBenJij.nu Oriëntatieweek - Reisverslag uit Paracatu, Brazilië van Renate Trinks - WaarBenJij.nu

Oriëntatieweek

Blijf op de hoogte en volg Renate

19 Oktober 2013 | Brazilië, Paracatu

Boa noite todos!

Het is alweer een tijdje geleden. Dat komt omdat ik het de afgelopen weken best druk heb gehad. Ook heb ik mijn eerste moeilijke momentje gehad en ben ik voor het eerst ziek geweest, maar daar over later meer.

De week na mijn verjaardag was rustig. Elke dag naar school, uit eten met vrienden. Wat hier overigens heel goedkoop is! Voor ongeveer 5 heb je de hele avond eten en drinken, super chill! En ik heb natuurlijk ook heel veel açaí gegeten.

In week 38 kwam de gouverneur van mijn Rotary district naar Paracatu. Maandag was er daarom een bijeenkomst van de Rotaract en Interact met de gouverneur en woensdag een soort van feest met alle Rotaryclubs in Paracatu (dat zijn er 3). De uitwisselingsstudenten moesten hun Rotary blazer dragen en ook hun vlag meenemen. Ik heb dus de hele avond rondgelopen met de Nederlandse vlag. De avond begon met het Braziliaanse volkslied, gevolgd door het lied van Paracatu. Daarna werden alle vlaggen van de Rotaryclubs, Interact en Rotaract naar binnen gedragen. Ook wij als uitwisselingsstudenten moesten naar voren komen om de gouverneur een hand te schudden. (lees een dikke knuffel geven) En tot slot was er een heerlijk diner, want tja.. wat is een Rotary bijeenkomst nou zonder heerlijk eten!!

Dat weekend had Gil, de mevrouw van Rotary die ik met papa, mama en Sarah in Amsterdam had ontmoet, mij uitgenodigd om het weekend in haar huis door te brengen. Zaterdag gingen we eerst naar een markje, allemaal lekkere dingen kopen voor de lunch die we later met z'n allen klaar gingen maken. Daarna ging ik met Mariana, haar dochter die net terug uit Engeland is waar ze een jaar heeft gestudeerd, naar een vriendin van haar. Daar hebben we de hele dag lekker gekletst aan het zwembad. 'S avonds ging ik met haar en haar vrienden naar een bar. De volgende dag gingen we naar Brasilia. Waar ik eindelijk de stad echt kon bekijken (foto's staan op fb). Toen ik bij de overheidsgebouwen rondliep had ik totaal niet het gevoel dat ik in een stad liep. alles is heel ruim en open, heel bijzonder. Ook is de stad gebouwd in de vorm van een vliegtuig. Met in de romp de overheidsgebouwen en de voorzieningen en in de vleugels alle woningen. Aan het eind van de dag gingen we nog even shoppen, want Mateus, hun zoon, had een pak nodig voor een bruiloft. Na drie verschillende shoppingmalls te hebben gezien gingen we weer terug naar Paracatu en was er helaas een einde gekomen aan het weekend.

Ik doe nu twee keer per week vrijwilligerswerk in de APAE. Dat is een school voor kinderen met een beperking. Het is totaal anders dan in Nederland. De kinderen worden daar ook behandeld. Alle apparatuur ziet er zo oud uit!

En dan 28 september was het dan eindelijk zover: de oriëntatieweek. Een week lang met 57 uitwisselingstudenten uit 23 verschillende landern doorbrengen. Zaterdagnacht vertrokken we om 1 uur met het idee dat we dan lekker in de auto konden slapen. Alleen was onze chauffeur een echte Braziliaan en reed hij echt KEIHARD. Door al dat gehobbel heeft niemand van ons geslapen en begonnen we dus meteen al met een doorgehaalde nacht. Ook waren we door het racen 2 uur te vroeg op de verzamelplek, maar Graham en ik hebben ons prima vermaakt met kijken hoe dronken alle Brazilianen de kroegen verlieten. Na 1,5 uur zagen we een paar blonde hoofdjes uit een taxi stappen. Dat kon natuurlijk niet missen, dus wij erop af.. en jahoor, uitwisselingsstudenten. Vanaf dat moment ging het heel snel en waren we iets na 7 uur compleet. We vertrokken met een bus naar Mariana, waar we ontbijt hadden en tijd hadden om foto's te maken. Daarna gingen we met een echte stoomtrein van Mariana naar Ouro Preto. Wat een hele mooie rit door de bergen was, met allemaal watervallen. In Ouro Preto gingen we naar een goudmijn (Ouro Preto betekent letterlijk zwart goud), hadden we lunch en weer wat vrijetijd om foto's te maken. Ondertussen werd er heel veel gekletst en klikte het met iedereen meteen. Contact leggen ging heel erg makkelijk! Na een paar uur gingen we weer in de bus om naar ons hotel te gaan, waar we de rest van de week bleven. In de morgen hadden we altijd portugese les en na de lunch kregen we presentaties over de Rotary regels, er kwam een agent vertellen over veiligheid en Terra Brasil, een reisorganisatie kwam vertellen wat voor GEWELDIGE reizen we kunnen gaan maken. Daarnaast hadden we danslessen, wat voor mij nog al dramatisch was. Braziliaanse dansen zijn niet helemaal voor mij weggelegd, maar het was wel heel leuk. Woensdag middag begon ik ineens hoofdpijn te krijgen en werd ik heel erg misselijk. Na het avond eten ging het mis en moest ik overgeven. Ik baalde ontzettend, want ik wilde deze week echt niet ziek worden. Later kwam ik erachter dat er veel meer waren die moesten overgeven en eigenlijk iedereen had wel last van hun maag. Waarschijnlijk heeft er iets in het eten gezeten. Gelukkig viel het uiteindelijk wel mee en eigenlijk had het ook wel iets om met iedereen op een kamer te liggen uitzieken. Het leek net een ziekenhuis. Zaterdag was iedereen wel weer beter en gingen we naar Belo Horizonte om de stad te bekijken en hebben we foto's met de vlaggen gemaakt. Alleen was ik met mijn domme hoofd mijn vlag vergeten. Waar ik ontzettend van baalde want ik was de enige Nederlander. Om 16.00 was het moment aangebroken dat we allemaal afscheid moesten nemen. De week was echt geweldig, vriendschappen over de hele wereld gemaakt en heeeeel veel pins uitgewisseld.

Na zo'n topweek met alle uitwisselingsstudenten had ik het best een beetje moeilijk hier. Omgaan met uitwisselingsstudenten is echt helemaal super en het was alsof we elkaar allemaal al jaren kenden. Toen ik weer hier bij de familie kwam miste ik jullie in Nederland allemaal best wel. Gelukkig is alles nu weer helemaal goed en wees maar niet bang, voorlopig kom ik echt nog niet terug naar Nederland!

Beijos

  • 22 Oktober 2013 - 11:29

    Joop En Ineke Trinks:

    Lieve Renate, Wat was het weer leuk om een verslag van jou te lezen. Je beleeft wel veel zeg. Je bent ver weg, maar toch nog wel een beetje dichtbij door je verslagen. Wat een pech dat je ziek werd, dan is het niet lekker als je niet in je eigen bed kunt liggen, maar gelukkig dat het niet te lang duurde en er veel meer waren die zich ook beroerd voelde. Je zult het niet geloven, maar het is hier zonnig en heel warm voor de tijd van het jaar. Lieve meid geniet nog maar lekker. Weet je dat ik heel benieuwd ben hoe acai smaakt. Je hebt hier acai wat een soort gedroogde bessen zijn. Ik ben benieuwd. Heel veel liefs van ons.l

  • 23 Oktober 2013 - 19:31

    Derk & Kim:

    Lieve Renate,

    Tjonge jonge je maakt zo veel mee zo. Zoveel nieuwe dingen om te zien, zoveel nieuwe mensen ontmoeten, zoveel eten ;) en dan ineens een dipje tussendoor. Het hoort er denken we allemaal bij of niet. Gelukkig was je dipje van korte duur en kan er weer volop gefeest worden. Ook onwijs leuk dat je vrijwilligerswerk doet. Vast heel dankbaar werk.

    Nou meisje, pas goed op jezelf. Pas ook op met eten ;)

    Dikke knuffels uit Uffelte ons tijdelijke thuis.
    X x Derk & Kim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Paracatu

Exchange to Brazil


Recente Reisverslagen:

20 Maart 2014

IK LEEF NOG GUYS

26 November 2013

Feestjes, reisjes en een nieuwe familie!!!!!!!!!!!

19 Oktober 2013

Oriëntatieweek

12 September 2013

Verjaardag, bruiloft en meerr

26 Augustus 2013

1 maand!!
Renate

Actief sinds 14 Juli 2013
Verslag gelezen: 466
Totaal aantal bezoekers 9529

Voorgaande reizen:

27 Juli 2013 - 01 Juli 2014

Exchange to Brazil

Landen bezocht: