Eerste schooldag - Reisverslag uit Paracatu, Brazilië van Renate Trinks - WaarBenJij.nu Eerste schooldag - Reisverslag uit Paracatu, Brazilië van Renate Trinks - WaarBenJij.nu

Eerste schooldag

Blijf op de hoogte en volg Renate

01 Augustus 2013 | Brazilië, Paracatu

Vandaag was mijn eerste schooldag in Brazilië. School begint hier om 7.00. Het was wel weer even wennen om zo vroeg mijn bed al uit te gaan.

Op school begonnen we met een soort dagopening. De school waar ik heen ga is katholiek en de directrice is een non. Waar de dagopening precies over ging kon ik niet verstaan, maar volgens mij was het iets uit de bijbel.

Na de dagopening gingen we naar de klas toe. Dat is hier echt helemaal anders dan in Nederland. Ten eerste veranderen de docenten van lokaal inplaats van de leerlingen. Je zit dus de hele dag in het zelfde lokaal. De eerste docent heeft helemaal niks gezegd en was na het lesuur ook zo verdwenen. De meeste docenten hadden geen eens door dat ik in de klas zat haha.

• 02 Augustus 2013 - 04:40

Jelle:

Dat is ff anders ja! Hoe vaak wil je eigenlijk een blog schrijven? Iedere keer als er irts nieuws te melden is?

• 02 Augustus 2013 - 08:17

Derk & Kim:

Hoi Renate,

Wat bijzonder ja. We nemen aan dat de docenten toch wel een beetje Engels kunnen.
    We zijn benieuwd waar je straks de voorkeur aan geeft de NL manier of de Braziliaanse manier van naar school naar :)

Super leuk dat je al je ervaringen deelt met ons, is leuk wakker worden 's ochtends :)
    We kunnen niet wachten tot je weer wat nieuws hebt te melden!

Dikke knuffel Derk & Kim

• 02 Augustus 2013 - 19:07

Joop En Ineke Trinks:

Hai Lieve meid,

Leuk weer wat van je te lezen. Het is een beetje als vroeger. Wij zaten ook altijd indezelfde klas en de leraren/ressen wisselden van klas. Ik kan me wel voorstellen dat het veel saaier is om steeds in het zelfde lokaal te zitten, vooral als je het niet gewend bent. Heeft niemand van de leraren je verwelkomd ? Moeilijk hé dat je niet kunt begrijpen wat er gezegd wordt. Was de sportdag wel leuk en zijn je medeklasgenoten wel aardig ? Ja meid het moet allemaal wennen.
    Het is hier erg warm. Eigenlijk is het binnen het beste uit te houden, maar het is hier zo weinig echt mooi weer dat ik wel graag buiten wil zijn. Het is bijna 35 graden, maar gelukkig niet zo vochtig.
    De school begint wel erg vroeg. Hoe laat moet je dan je bed uit ?
    We hopen weer gauw wat van je te lezen. Lieve Renate, veel sterkte met het leren van het Portugees en hééél veel groeten van ons. O Joop en O Ineke

• 09 Augustus 2013 - 21:54

Henriette Jassies:

Lieve Renate,
    Wat fijn om even te lezen hoe het met je gaat!
    Tja, jij zat al op school terwijl wij net terug zijn gekomen uit Spanje.
    We hebben veel aan je gedacht, maar nu hebben we er een klein beetje een beeld bij.
    Knap hoor hoe jij alles ondergaat en doet.
    oeps, een non als directrice...Dat is vast strenger dan hier in in Nederland!
    En ik las dat je het eten in eerste instantie lekker vond.
    Gelukkig. Liever twee Renates terug dan een halve (in kg) ha,ha.
    Nou meid, zet hem op daar, misschien hebben ze wel portugese les die je mag volgen.
    Erg leuk om je te volgen!!
    Veel liefs van ons. tante henriette